مطابق با اساسنامه اداره امور انجمن منطبق بر اصول زیر صورت میپذیرد.
ماده 1- ساختار انجمن
1- اركان انجمن براساس ماده 11 اساسنامه تعيين شده است و عبارتست از : مجمع عمومي، هيات مديره، و بازرس.
2- امور مجامع عمومي براساس مواد 12 لغايت 18 خواهد بود.
3- امور هيات مديره براساس مواد 19 لغايت 30 خواهد بود.
4- امور بازرسان براساس مواد 31 و 32 خواهد بود.
ماده 2- امور عضويت
1- شرايط عضويت مطابق ماده 6 اساسنامه است.
2- متقاضيان حقوقي عضويت بايد طي نامهاي با قبولي اساسنامه، و تصميمات و مصوبات قانوني اركان انجمن و انضمام شرحي در خصوص فعاليتهاي خود در زمينههاي :
الف- ارائه خدمات پژوهشي، مطالعاتي و اجرائي حوزه انرژي.
ب- ارائه خدمات برنامهريزي و مديريت انرژي.
پ- ارائه خدمات مميزي و بهينه سازي انرژي.
ت- تهيه و تامين تجهيزات مميزي و مديريت انرژي.
ث- ارائه خدمات مشاوره در زمينه اقتصاد انرژي.
ج- ارائه خدمات در زمينه انرژي هاي نو و سوختهاي جايگزين.
چ- ارائه خدمات در زمينه فناوريهاي انرژي.
و به همراه كپي اساسنامه، روزنامه رسمي و تصوير شناسنامه مديران خود درخواست عضويت نمايند.
3- متقاضيان حقيقي عضويت بايد طي نامهاي با قبولي اساسنامه، و تصميمات و مصوبات قانوني اركان انجمن و انضمام شرحي در خصوص فعاليتهاي خود در زمينههاي برشمرده براي متقاضيان حقوقي، به همراه كپي شناسنامه خود درخواست عضويت نمايند.
4- هيات مديره پس از بررسي اسناد و مدارك متقاضي عضويت نسبت به قبول عضويت او تصميمگيري مينمايد.
5- قبول يا رد عضويت متقاضي به متقاضي اطلاع داده ميشود. متقاضي پذيرفته شده بايد حداكثر ظرف يك ماه نسبت به پرداخت مبالغ ورودي و حق عضويت اقدام نمايد.
6- در صورتي كه عضويت متقاضي عضويت مورد تصويب هيات مديره قرار نگيرد، ميتواند شكايت خود را در اولين جلسه مجمع عمومي مطرح نمايد. تصميم مجمع عمومي در اين زمينه قطعي است.
7- چنانچه هر عضوي بيش از سه ماه بعد از موعد مقرر بدون عذر موجه نسبت به پرداخت عضويت خودداري نمايد، از طرف خزانه دار به وي اخطار داده ميشود. در اين صورت عضو مزبور بايد حداكثر ظرف يك ماه به پرداخت حق عضويت اقدام نمايد.
8- تشخيص موجه بودن عذر عضو در تاخير پرداخت حق عضويت با هيات مديره خواهد بود.
9- چنانچه عضو تا يك ماه بعد از اخطار خزانه دار حق عضويت را نپردازد، با تصويب هيات مديره عضويت او به حالت تعليق در ميآيد.
10- اخراج يا قبول مجدد عضو معلق از اختيارات مجمع عمومي است.
11- ساير موارد تعليق عضويت مطابق ماده 7 اساسنامه خواهد بود.
ماده 3- اداره امور
1- دعوت از اعضاي هيات مديره براي تشكيل جلسه با رئيس هيات مديره و در غياب ايشان با نايب رئيس خواهد بود.
2- دعوت از اعضاء با اعلام موضوع جلسه خواهد بود.
3- اداره جلسه هيات مديره با رئيس هيات مديره و در غياب ايشان با نايب رئيس خواهد بود.
4- صورت جلسه مربوط به هر جلسه تا قبل از جلسه بعدي براي تمام اعضاي هيات مديره ارسال خواهد شد.
5- رئيس هيات مديره مسئول ابلاغ مصوبات مجامع عمومي و هيات مديره به دبير و ساير مسئولان انجمن جهت اجرا و پيگيري آنها است.
6- تشكيل جلسات عادي هيات مديره با حضور 5 نفر رسميت دارد.
7- شركت بازرسان انجمن بدون حق راي در جلسات هيات مديره بلامانع است.
8- خدمات هيات مديره مادام كه مجمع ترتيب ديگري تصويب نكرده است، افتخاري است.
9- غيب غيرموجه در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب به معناي استعفاي شخص از هيات مديره است.
10- موجه بودن غيب با اعلام فرد و تشخيص و موافقت رئيس يا نايب رئس هيات مديره خواهد بود.
11- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايط، سلب عضويت، و غيب غيرموجه بيش از حد مجاز (موضوع تبصره 2 ماده 21 اساسنامه)، اعضاي عليالبدل هيات مديره برحسب تقدم آرا جايگزين خواهند شد.
12- در صورتي كه حداكثر اعضاي هيات مديره به هر نحو در سمت خود باقي نمانده باشند، بازرسان انجمن يا يك چهارم اعضاي انجمن مجمع عمومي را براي انتخاب هيات مديره دعوت خواهد كرد.
ماده 4- رسميت بخشيدن به انجمن
1- امضاي مجاز از طرف هيات مديره براي ثبت انجمن و موارد مشابه با رئيس هيات مديره، دبير انجمن، و خزانه دار است.
ماده 5- امور دبيرخانهاي و اداري
1- كليه مكاتبات اداري و جاري انجمن و نيز اوراق عادي با امضاي دبير انجمن و ممهور به مهر انجمن صورت خواهد گرفت.
3- رئيس هيات مديره ميتواند آن قسمت از وظايف خود را كه مربوط به امور اداري ميباشد، به دبير انجمن واگذار نمايد.
4- انجمن داراي دبيرخانهاي به منظور اداره تشكيلات اجرائي و اجراي مصوبات هيات مديره است كه تحت مسئوليت مستقيم دبير انجمن اداره ميشود.
5- كليه كاركنان انجمن در دبيرخانه انجمن مشغول بكار خواهند بود. كاركنان در مقابل دبير، و دبير در مقابل انجمن پاسخگو خواهد بود.
6- احكام كليه استخدامها اعم از دائم و موقت، تمام وقت يا نيمه وقت پس از تصويب هيات مديره در مورد بكارگيري آنها با امضاي دبير و خزانه دار صادر خواهد گرديد.
7- انجمن داراي دفتر عضويت (تهيه شده از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي) خواهد بود كه مسئوليت آن با دبير انجمن خواهد بود.
8- كارتهاي عضويت اعضاء با امضاي دبير به اتفاق خزانه دار و ممهور به مهر انجمن صادر خواهد شد.
9- كليه سوابق اعم از نامهها و مكاتبات و ساير مدارك به استثناي اسناد مالي در دبيرخانه نگهداري ميشود.
ماده 6- مقررات مالي
1- شروع فعاليت انجمن از نظر عمليات مالي از ابتداي مهر 1391 ميباشد.
2- سال مالي منطبق بر سال شمسي (از اول فرودين ماه تا پايان اسفند همان سال) خواهد بود.
3- حسابهاي درآمدي كه براساس اصول حسابداري تعيين خواهند شد به نحوي خواهند بود كه امكان تفكيك وروديه، حق عضويت، كمكهاي بلاعوض را از درآمدهاي عملياتي و متفرقه فراهم آورند.
4- حسابهاي هزينهاي نيز براساس اصول حسابداري تعيين خواهند شد. اين حسابها نيز بايد تفكيك هزينههاي سرمايهاي، جاري، و عملياتي و غيره را مورد توجه قرار دهند.
5- بديهي است كه ديگر حسابها نظير حسابهاي دارائي و بدهي و غيره نيز در نظام مالي مورد توجه قرار خواهند گرفت.
6- منابع درآمدي انجمن عبارتست از :
الف- وروديه كه فقط يكبار دريافت ميگردد و براي هر عضو حقوقي ده ميليون و براي عضو حقيقي سه ميليون ريال است. اين مبلغ با پيشنهاد هيات مديره توسط مجمع تصويب ميگردد.
ب- مبلغ عضويت ساليانه كه براي عضو حقوقي سه ميليون و براي عضو حقيقي يك و نيم ميليون ريال است و از ماه ورود عضو محاسبه ميشود. اين مبلغ با پيشنهاد هيات مديره توسط مجمع تصويب ميگردد.
پ- كمكهاي داوطلبانه اعضاء
ت- دريافت كمكهاي مالي از ساير اشخاص حقوقي و حقيقي
ث- كسب درآمد از محل انجام قراردادهائي كه براساس آئيننامه مربوطه منعقد و اجرا مي گردد.
ج- كسب درآمد از محل ارائه خدمات خاص به اعضاء براساس آئيننامه مربوطه
چ- كسب درآمد از محل خدمات تصديگري به نيابت از دولت (تعيين صلاحيت، اجراي استاندارد، ...)
ح- كسب درآمد از برگزاري دورههاي آموزشي، برگزاري سمينارها، اجراي پروژهها، انتشار كتاب و نشريات، ....
7- دريافت حق عضويت و ساير منابع مالي به موجب قبضهاي چاپي شماره دار به امضاي رئيس هيات مديره و خزانه دار خواهد بود.
8- وروديه و حق عضويت قابل استرداد نيست.
9- هزينههاي انجمن با توجه به اصول حسابداري به دو دسته هزينههاي جاري و هزينههاي سرمايهاي تقسيم ميشود :
يك- هزينههاي جاري- هزينههاي جاري شامل هزينههائي چون هزينه تشكيل جلسات، پذيرائي، حق حضور، اياب و ذهاب، بازاريابي، تبليغات، ماموريت، و .... ميباشد.
دو- هزينههاي سرمايهاي- شامل تامين نقدينگي مورد نياز براي انعقاد و اجراي پروژه، خريد اموال غيرمنقول و منقول سرمايهاي مثل كامپيوتر و غيره ميباشد.
10- در مورد هزينه جاري ماهانه مبلغ دويست و پنجاه هزار تومان در اختيار خزانه دار قرار ميگيرد كه به اعضاي هيات مديره يا ساير افرادي كه هزينههاي جاري را انجام دادهاند، پرداخت نمايد.
11- انجام هزينهها (اعم از هزينههاي جاري و سرمايهاي، و هزينههاي پروژهاي) براساس بودجه و مصوبات هيات مديره خواهد بود.
12- هيات مديره نميتواند منابع مالي انجمن را خارج از حدود مقرر در اساسنامه به مصرف برساند.
13- پنج درصد مبالغ حق عضويت سالانه اعضاء براساس ماده 34 به منظور ثبت و آموزش اعضاء به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمانهاي كارگري و كارفرمائي واريز خواهد شد.
ماده 7- بودجه سالانه
1- مباني بودجهاي انجمن كه متكي بر بندهاي مقررات مالي، نكات مندرج در اين قسمت، و بندهاي مديريت امور مالي است مبتني بر اين هدف است كه ضمن رعايت اصول برشمرده در اساسنامه موجب كاهش آسيب پذيري انجمن و شفافيت عمليات مالي، تسهيل گزارشگيري و تهيه صورتهاي مالي و امكان رسيدگي آسان توسط اعضاي انجمن و ديگر ذينفعان گردد.
2- خزانه دار موظف است كه هرساله قبل از شروع سال جديد بودجه پيشنهادي سال بعد را مركب از پيش بيني درآمدها، و برآورد هزينهها به هيات مديره براي تائيد و سپس تصويب مجمع عمومي ارائه نمايد.
3- با تائيد هيات مديره بودجه مزبور به اجرا درآمده و در جلسه مجمع عمومي به تصويب نهائي خواهد رسيد.
4- انجام هزينهها در قالب بودجه تائيد شده يا تصويب شده خواهد بود.
5- انجام هزينههاي مازاد بر بودجه تائيد شده يا تصويب شده جز در موارد ضروري و مواردي كه امكان تصويب آن در مجمع وجود دارد، با تصويب حداقل 5 نفر از اعضاي هيات مديره و تائيد يكي از بازرسان ممكن خواهد بود.
ماده 8- مديريت امور مالي
1- خزانه دار مسئول اداره امور مالي انجمن است.
2- نظارت بر هر نوع عمل مالي و معامله، تائيد صحت معاملات انجمن، و مسئوليت حفظ اموال و اسناد مالي بر عهده خزانه دار است.
3- صاحبان امضاي مجاز اسناد و مدارك مالي و از جمله افتتاح حساب در نزد بانكها عبارتند از : رئيس هيات مديره، دبير انجمن، و خزانه دار. در مورد حسابهاي بانكي دو امضاء از سه امضا كفايت دارد. در اين صورت امضاي خزانه دار امضاي ثابت است.
4- كليه اسناد مالي، اوراق بهادار و قراردادهاي تعهدآور پس از تصويب هيات مديره با امضاي رئيس هيات مديره، دبير انجمن، و خزانه دار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
5- انجمن داراي دفاتر مالي (دفاتر رسمي و قانوني تهيه شده از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي) خواهد بود كه تحت نظر خزانه دار اداره خواهد شد.
6- خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشكيل مجمع عمومي گزارش مالي انجمن را تهيه و پس از تائيد هيات مديره با امضاي خود و رئيس هيات مديره به بازرسان و مجمع عمومي ارائه نمايد.
7- در صورتي كه مجمع در زمان قانوني برگزار نشود و يا به هر نحو تصويب گزارش عملكرد، ترازنامه و صورتهاي مالي به بعد موكول شود، تكليف هيات مديره براي پاسخگوئي و ارائه گزارشهاي مالي و عملكرد منتفي نخواهد شد.
8- خزانه دار موظف است كه در هر مورد بنابه تقاضاي بازرسان كليه دفاتر و اسناد مالي را در ازاي رسيد و به مدت معيين در اختيار آنها قرار دهد.
ماده 9- مسئولت اجراي آئيننامه
1- مسئوليت اجراي اين آئيننامه برمبناي اساسنامه انجمن برعهده هيات مديره است.
2- بازرسان نيز برمبناي اساسنامه بر نحوه اجراي اين آئيننامه و ديگر آئيننامهها نظارت خواهند نمود.
اين آيين نامه در نه ماده و شصت و پنج بند به تصويب هيات مديره رسيده و از تاريخ تصويب معتبر خواهد بود.